سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حزب اراده ملت ایران (حاما)

برخی اخبار و گزارش‌ها از جدی‌تر شدن عزم میرحسین موسوی برای کاندیداتوری در انتخابات آینده حکایت می‌کند و حتی گفته می‌شود که در هفته آینده نه تنها محمد خاتمی‌ که میرحسین موسوی نیز کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می‌کند و بدین ترتیب اصلاح‌طلبان با حداقل سه کاندیدا – خاتمی ‌و موسوی و کروبی – راه خود را آغاز می‌کنند تا بر اساس اتفاقات احتمالی در مراحل بعدی انتخابات، در صورت امکان به یک جمع‌بندی مشترک برسند. 
یکی از نزدیکان مهندس موسوی به خبرنگار آفتاب گفت: «مهندس موسوی در روز 22 بهمن‌ماه کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده را اعلام خواهد کرد. این درحالیست که اعضای بنیاد باران نیز از اعلام کاندیداتوری محمد خاتمی ‌در هفته آینده و احتمالاً در همان روز  22 بهمن ماه خبر می‌دهند». 
درحالیکه روز دوشنبه پس از جلسه محمد خاتمی ‌و حامیانش در بنیاد باران قرار بر آن شد که محمد خاتمی‌ روز سه‌شنبه (دیروز) در حاشیه نشست تخصصی بنیاد باران در صورت مواجهه با خبرنگاران و پافشاری آنها، کاندیداتوری خود در انتخابات آینده را اعلام کند اما محمد خاتمی ‌به رغم برنامه قبلی حتی از حضور در نشست بنیاد باران نیز خودداری کرد تا در حاشیه این نشست با خبرنگاران مواجه نشود. 
همچنین دوشنبه شب مسئول روابط عمومی‌ بنیاد باران نیز با ارسال توضیحی تاکید کرد که سی‌و‌یکمین نشست تخصصی بنیاد باران که با موضوع «رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی» برگزار می‌شود، نشستی داخلی است و خبرنگاران برای پوشش آن دعوت ندارند و خبر نشست به مانند گذشته برای رسانه‌ها از سوی روابط عمومی‌ ارسال می‌شود. او البته در این توضیح افزود: «از نظر آنها کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی ‌قطعی شده است اما هنوز زمانی برای اعلام رسمی‌ آن در نظر گرفته نشده است». 
با این حال انتشار اولیه خبر نهایی شدن تصمیم محمد خاتمی‌ برای کاندیداتوری با واکنش‌هایی از سوی نزدیکان و حامیان میرحسین موسوی همراه بود که به نظر می‌رسد عدم حضور محمد خاتمی ‌در نشست بنیاد باران و عدم اعلام کاندیداتوری در انتخابات توسط وی، به نوعی در نتیجه همین واکنش‌های حامیان مهندس موسوی باشد. 
روز شنبه محمد خاتمی ‌پس از دیدار با میرحسین موسوی، در جمع اصلاح‌طلبان قمی‌ اعلام کرده بود که مهندس موسوی تصمیمی ‌برای حضور در انتخابات نگرفته و در این صورت او مجبور خواهد بود مطابق وعده قبلی‌اش دل به دریا بزند و بیاید. محمد خاتمی ‌البته در پایان سخنان خود باز هم اشاره کرده بود که امیدوار است در روزهای آینده مهندس موسوی تصمیم به آمدن بگیرد تا تکلیف از گردن او برداشته شود. 
با این حال پیرو چنین گزارش‌هایی از دیدار مهندس موسوی و محمد خاتمی ‌و طرح این خبر که موسوی تا اردیبهشت ماه آینده تصمیمی ‌برای کاندیداتوری نخواهد گرفت، حامیان مهندس موسوی دست به واکنش‌هایی زدند و حتی مدعی شدند که روایت‌های ارائه شده از جلسه مهندس موسوی و خاتمی، صادق و صحیح نیست. آنچنانکه علیرضا بهشتی از نزدیکان و حامیان میرحسین موسوی نیز اعلام کرد که «مهندس موسوی در زمان مقتضی تصمیم نهایی خود را اعلام خواهد کرد و ایشان اساساً در این زمینه تردیدی نداشته و ندارند؛ و مطالبی که در روزهای اخیر در برخی رسانه‌ها مبتنی بر تردید ایشان برای حضور در عرصه انتخابات منتشر شده است از دقت و جامعیت لازم برخوردار نیست و رویکرد چند هفته اخیر مهندس موسوی گواه این مطلب است که ایشان حضور جدی و موثری در این عرصه خواهند داشت».
علیرضا بهشتی همچنین درحالیکه گویی روی سخنش به برخی از حامیان محمد خاتمی ‌بود تاکید کرد: «با این همه باید توجه داشت که انتخابات ریاست جمهوری به ویژه در این دوره از پیچیدگی‌ها و ظرافت‌هایی برخوردار است که هرگونه تعجیل و شتاب‌زدگی بر دستاورد نهایی تاثیر نامطلوب برجای خواهد نهاد».
 در همین حال ابوالفضل فاتح نیز همچون علیرضا بهشتی در گفتگویی اعلام کرد: «پرهیز از حرکت‌‏های شتاب‌‏زده موجب می‌‏شود تا همه ظرفیت‌‏های موجود فعال شده و تصمیم نهایی در شرایطی اتخاذ شود که اولا فضای سیاسی شفاف‌‏تر شده باشد و ثانیا فرصت تخریب به حداقل ممکن برسد».
 او همچنین مدعی شد که تغییر مثبتی در موضع مهندس میرحسین موسوی نسبت به گذشته مشاهده می‌شود و گفت: «جریان منتسب به خط امام این فرصت استثنایی را با تعجیل از خود و کشور نگیرد چرا که شیب حرکت مهندس موسوی به سمت آمدن بیش از گذشته است و در آینده نزدیک نیز ایشان نظر نهایی خود را اعلام می‌کند».
این درحالیست که عبدا... ناصری عضو بنیاد باران در اظهارنظر متفاوتی اعلام کرد: «حتی اگر خاتمی‌ ابتدای سال آینده هم تصمیم به حضور در انتخابات بگیرد باز مورد اقبال مردم خواهد بود و البته اگر خاتمی ‌نخواهد خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری کند برای جبهه خط امام و اصلاح‌طلبان کاندیدایی بهتر از مهندس موسوی وجود ندارد».
 با این حال معصومه ابتکار نیز در سخنان قابل تاملی گفته است: «هیچ تقابلی میان خاتمی و میرحسین موسوی نیست و اصلاح‌طلبان باید دقت کنند تا در دام تقابل ایجاد شده میان خاتمی و میرحسین موسوی قرار نگیرند».
به موازات خبر نهایی شدن کاندیداتوری خاتمی ‌اما سایت «مرد راه» به عنوان سایت جوانان حامی‌ موسوی و به تاسی از سایت «یاری» که متعلق به جوانان حامی ‌خاتمی‌است، راه‌اندازی شد و در آغاز کار خود با انتشار خبر تعیین مسئولان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، متذکر شد: «اعلام خبر تشکیل ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی، نقطه پایانی بود بر تردیدهای چند هفته‌ایِ فعالان سیاسی درباره حضور یا عدم حضور وی در انتخابات ریاست‌جمهوری و هم‌اکنون میرحسین موسوی تصمیم جدی به حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری گرفته است و به ‌نظر می‌رسد خاتمی نیز با توجه به تمایل خویش به نامزدی میرحسین موسوی در انتخابات، دیگر اعلام نامزدی نکند».
 به گزارش «مرد راه»، قربان بهزادیان‌نژاد به عنوان رئیس ستاد انتخابات و ابوالفضل فاتح و علی عرب‌مازار به عنوان مدیران کمیته‌های رسانه و برنامه‌ریزی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی انتخاب شدند و مسئولان کمیته جوانان و دانشجویان این ستاد نیز به زودی معرفی خواهند شد. معرفی این افراد در شرایطی صورت گرفت که برخی از اعضای بنیاد باران نیز از راه اندازی ستادهای انتخاباتی محمد خاتمی‌خبر داده بودند. 
بدین ترتیب به نظر می‌رسد که برخی از حامیان موسوی و خاتمی ‌هر یک قصد دارند تا کاندیدای دیگر را کاندیدای دوم معرفی کنند؛ این درحالیست که محمد خاتمی ‌در صحبت‌های اخیر خود کاندیداتوری موسوی را بر کاندیداتوری خود مرجح دانسته و میرحسین موسوی نیز البته با سکوت خود، راه را بر تحلیل نهایی بسته است. اگرچه برخی از نزدیکان موسوی نقل می‌کنند که او در صورت تمایل به کاندیداتوری قصد ندارد با کارت دیگران وارد عرصه شود و در صورت تشخیص مثبت برای ورود، حرکت سیاسی اش را خود، طراحی خواهد کرد. 
به رغم تمام این مباحث اما اکنون حامیان خاتمی‌ و موسوی هریک از اعلام کاندیداتوری نامزد متبوع خود در روزهای آینده خبر می‌دهند و حتی گفته می‌شود که محمد خاتمی‌ نیز به رغم سخن قبلی‌اش مبنی برکاندیداتوری خود یا موسوی، به دلیل اصرار اطرافیان و به دلیل ناشناخته بودن شرایط پیش رو در انتخابات آینده، قانع به کاندیداتوری توامان خود و موسوی شده است. در همین حال به گزارش یک منبع نزدیک به مهدی کروبی، حامیان موسوی به دلیل ناشناخته بودن شرایط انتخابات آینده از حضور انتخاباتی کروبی نیز در گام اول و تا زمان ثبت‌نام کاندیداها استقبال کرده و پیشنهاد کرده‌اند که هر‌گونه تصمیم‌گیری نهایی را به آینده موکول کنند. 
حال اما باید دید که مطابق این اخبار، مهندس موسوی و محمد خاتمی‌ هر دو کاندیداتوری خود در انتخابات را طی روزهای آینده اعلام خواهند کرد یا با سخت‌تر شدن انتخاب در میان اصلاح‌طلبان، تردید و تعلیق در میان اصلاح‌طلبان، فارغ از خواست عمومی‌ آنها ادامه خواهد یافت؟



  • کلمات کلیدی :
  • : حزب اراده ملت ایران | اعلام نظر یا هواداری [ نظر]


    لیست کل مطالب

    بیانیه جمعی از جوانان اصلاح طلب در حمایت از کاندیداتوری میرحسین
    دفاع از نامزدی میرحسین موسوی در شبکه یک سیما!
    سادات انتخابات ریاست جمهوری با هم در انتخابات شرکت می کنند!؟
    زیرسوال بردن اهداف انقلاب باعث تضعیف ارزشها میشود
    ریشه امنیت، رضایت مردم است
    آغاز سازماندهی ستاد انتخاباتی خاتمی
    خاتمی ، کروبی و میرحسین در صحنه بمانند
    دبیرکل: بین اصولگرایان سنتی و حامیان دولت شکاف جدی وجود دارد
    حامیان خاتمی از میرحسین حمایت میکنند
    ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی فعالیت خود را آغاز کرد
    میرحسین موسوی توان جلب آرای خاموش جامعه را دارد
    میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی با هم دیدار کردند
    روحانی: ممکن است به استبداد بازگردیم
    سید محمد خاتمی:ترجیح میدهم میرحسین بیاید
    تا دو هفته دیگر کاندیدای نهایی اصلاحطلبان مشخص میشود
    [همه عناوین(57)][عناوین آرشیوشده]