سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حزب اراده ملت ایران (حاما)

"ساموئل هانتینگتون" دانشمند تأثیرگذار علوم سیاسی آمریکا و واضع نظریه مشهور "برخورد تمدن ها" در سن 81 سالگی چشم از جهان فروبست.

ساموئل هانتینگتون یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان علوم سیاسی در ایالات متحده به شمار می رود که با ارائه نظریه بحث برانگیز "برخورد تمدن ها" تلاش کرد نظام بین الملل پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را به تصویر کشد. هانتینگتون به مدت 58 سال در دانشگاه هاروارد به تربیت دولتمردان و دانشمندان علوم سیاسی پرداخت.

به گزارش سرویس بین الملل نواندیش به نقل از وب سایت دانشگاه هاروارد، این استاد مشهور علوم سیاسی در 24 دسامبر یعنی 4 روز قبل در ماساچوست چشم از جهان فروبست اما خبر فوت او دو روز بعد در وب سایت رسمی دانشگاه هاروارد اعلام شد و خبرگزاری فرانسه نیز امروز صبح آن را مخابره کرد. هانتینگتون در سال 2007 پس از 58 سال تدریس در هاروارد خود را بازنشسته نمود.

وی در سال 1996 کتاب "برخورد تمدن ها و بازسازی نظم جهانی" را به رشته تحریر درآورد و در این کتاب نظریه "برخورد تمدن ها" را مطرح ساخت. کتاب او به 39 زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

هانتینگتون در کتاب خود پیش بینی می کند که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دوران نبرد ایدئولوژی ها پایان می پذیرد و از این پس ملت ها در قالب تمدن ها و به دلیل اختلافات فرهنگی و مذهبی به دشمنان یکدیگر تبدیل می شوند.

او در کتاب خود نبرد اصلی پس از فروپاشی نظام دوقطبی را میان تمدن غربی از یک سو و تمدن اسلامی به همراه تمدن کنفوسیوسی (چینی) از سوی دیگر برمی شمارد. وی تأکید داشت که در این نبرد بین تمدنی، باید از اتحاد تمدن اسلامی و تمدن کنفوسیوسی علیه تمدن غربی جلوگیری به عمل آورد.

منتقدین هانتینگتون اعتقاد دارند او با نگارش کتاب "برخورد تمدن ها" در صدد پیش بینی آینده جهان پس از سال 1990 میلادی نبوده است بلکه هدف او، تعیین خط مشی تازه برای دولت آمریکا به منظور تقابل با تمدن اسلامی به عنوان دشمنی که می تواند جایگزین شوروی سابق شود، بوده است.

هانتیگتون در 18 آوریل 1927 در نیویورک به دنیا آمد. او در سن 18 سالگی از دانشگاه ییل مدرک لیسانس گرفت و از سن 23 سالگی تدریس در دانشگاه را آغاز نمود. او در 1948 از دانشگاه شیکاگو فوق لیسانس و در 1951 از هاروارد مدرک دکترا اخذ نمود.

هانتینگتون تا به حال 17 جلد کتاب به رشته تحریر درآورده است و یا در تألیف آن ها مشارکت داشته است. از جمله کتب مشهور هانتینگتون که به فارسی نیز ترجمه شده اند می توان به "برخورد تمدن ها و بازسازی نظم جهانی"، "نوسازی در جوامع دستخوش دگرگونی" و "موج سوم دموکراسی" اشاره نمود.



  • کلمات کلیدی :
  • : حزب اراده ملت ایران | اعلام نظر یا هواداری [ نظر]


    لیست کل مطالب

    بیانیه جمعی از جوانان اصلاح طلب در حمایت از کاندیداتوری میرحسین
    دفاع از نامزدی میرحسین موسوی در شبکه یک سیما!
    سادات انتخابات ریاست جمهوری با هم در انتخابات شرکت می کنند!؟
    زیرسوال بردن اهداف انقلاب باعث تضعیف ارزشها میشود
    ریشه امنیت، رضایت مردم است
    آغاز سازماندهی ستاد انتخاباتی خاتمی
    خاتمی ، کروبی و میرحسین در صحنه بمانند
    دبیرکل: بین اصولگرایان سنتی و حامیان دولت شکاف جدی وجود دارد
    حامیان خاتمی از میرحسین حمایت میکنند
    ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی فعالیت خود را آغاز کرد
    میرحسین موسوی توان جلب آرای خاموش جامعه را دارد
    میرحسین موسوی و سید محمد خاتمی با هم دیدار کردند
    روحانی: ممکن است به استبداد بازگردیم
    سید محمد خاتمی:ترجیح میدهم میرحسین بیاید
    تا دو هفته دیگر کاندیدای نهایی اصلاحطلبان مشخص میشود
    [همه عناوین(57)][عناوین آرشیوشده]